Jouw klanten als de Superpromoter van jouw kliniek?

Jouw klanten als de Superpromoter van jouw kliniek?

De Superpromoter: een enthousiasteling die zijn of haar enthousiasme actief deelt en die daarmee anderen beïnvloedt. In zijn omgeving of online. Die moet je hebben! Want hoe geweldig zou het zijn wanneer je je als kliniekondernemer een aantal van deze zogenaamde Superpromotors hebt rondlopen? 

Natuurlijk is de ideale klant een trouwe en tevreden klant, maar dat betekent niet direct dat hij of zij promoter is van jouw kliniek. Hoe kun je van jouw klanten Superpromotors maken en zo gemakkelijk nieuwe klanten aantrekken? Simpel: door het inzetten van klantervaringen, ook wel reviews genoemd. Reviewmarketing is dan ook van essentieel belang in de marketingmix van een cosmetische kliniek.

De grote rol van internet

Wanneer mensen zich oriënteren op een cosmetische ingreep dan speelt het internet een cruciale rol. Een zoekopdracht via Google is vaak de eerste stap. Jouw potentiële klant is op zoek naar informatie over de behandeling, naar aanbieders van de behandeling, informatie over de kosten en naar ervaringen van andere mensen die de behandeling hebben ondergaan.

Die ervaringen van andere mensen worden vaak gevonden en gedeeld op review-websites. Daar moet je zijn dus.

Reviews, wat is het precies?

Eigenlijk bestaan reviews al heel lang. Denk maar eens aan kranten, tijdschriften en televisieprogramma’s die diverse zaken beoordelen. Maar ook mond-tot-mond reclame is een vorm van een review. En denk eens aan hoe je – waarschijnlijk onbewust – gebruik maakt van reviews op straat. Er zitten verschillende restaurants naast elkaar. Allemaal zien ze er gezellig uit, maar waar ga je zitten? In het lege restaurant of die waar nog maar een paar tafels beschikbaar zijn? Juist! Ook populariteit is een teken van klanttevredenheid. Sociale bewijskracht, wordt dat genoemd. Met deze informatie kun je als klant makkelijker beslissingen nemen.

De doorslaggevende factor

Marktonderoeksbureau Panelwizard bewees recentelijk nog dat in bijna 70% van de gevallen reviews van anderen dé doorslaggevende factor zijn. De reviews zijn dus voor een groot deel bepalend of potentiële klanten een consult bij jou aanvragen. Marketeers, psychologen en diverse wetenschappelijke studies bewijzen deze sociale bewijskracht.

Volgens Dr. Robert Cialdini, professor in marketing en psychologie, is sociale bewijskracht één van de zes krachten om consumenten te overtuigen. Reviews dragen bij aan betrouwbaarheid, transparantie en bevestiging. Een mens maakt gemiddeld 30.000 beslissingen per dag, grote en kleine beslissingen. Geen wonder dat we soms wat hulp nodig hebben.

Reviews in de cosmetische sector

De beslissing om te kiezen voor een bepaalde cosmetische kliniek is zelfs een zeer grote beslissing om te nemen. Dat doe je niet zomaar. Met behulp van sociale bewijskracht wordt het maken van deze belangrijke beslissing nét iets makkelijker.

Als kliniekondernemer is het dus van niet te onderschatten belang dat je reviews verzamelt. Hoe je dit aanpakt? Door bestaande klanten te vragen naar hun mening. En dat niet alleen: maak ze Superpromoters voor jouw kliniek!

Zo worden jouw klanten Superpromoters

Onthoud in ieder geval één ding: mensen laten meestal niet uit zichzelf een (goede) review achter. Hoe tevreden ze ook zijn. Hier zul je zelf actie voor moeten ondernemen. Vraag actief om een review, pas dan heb je een grote kans dat je er ook daadwerkelijk een krijgt.

En dat is heel eenvoudig! Door samen te werken met een externe review-website kunnen jouw klanten gemakkelijk een beoordeling achterlaten. Deze review wordt gepubliceerd op een platform waar veel gezocht wordt naar behandelingen en kijk eens aan: jouw bestaande klanten overtuigen potentiële klanten om voor jou te kiezen!

Jouw eigen Superpromoters, een stappenplan:

  1. Zorg voor tevreden klanten
    Dit lijkt een beetje een open deur, maar toch wordt klanttevredenheid soms een ondergeschoven kindje. Als ondernemer is het belangrijk om hier dag in, dag uit mee bezig te zijn. De manier waarop je een klant behandelt – en niet alleen in medische zin – is cruciaal voor een goede review. Denk aan de totaal beleving van jouw diensten en service en zorg dat klantvriendelijk hoog in het vaandel staat bij iedereen in jouw kliniek: van de receptioniste tot aan de eigenaar en de behandelend arts.
  1. Kies een reviewplatform
    Wanneer je reviewmarketing gaat inzetten is het belangrijk dat je dat doet via een professioneel en onafhankelijk platform. Natuurlijk kun je in eigen beheer reviews verzamelen en plaatsen op je website, maar dit is onnodig tijdrovend. Daarnaast beoordelen mensen deze reviews als minder geloofwaardig dan wanneer ze op een onafhankelijke website staan. Kies daarom voor een onafhankelijk platform met voldoende bezoekers om jouw potentiële klant te overtuigen.

 

Wil jij ook gemakkelijk je eigen Superpromotors verzamelen? Wij helpen je graag bij het inzetten van reviewmarketing voor jouw kliniek. Neem vrijblijvend contact met ons op via 085-4012 474 of stuur een e-mail naar info@kliniekervaringen.nl

Gerelateerde artikelen