Waarom zijn reviews zo belangrijk voor cosmetische klinieken?

75% van de Nederlanders leest klantbeoordelingen voor het maken van een beslissing. Of het nu gaat om het boeken van een hotel, het aankopen van een wasmachine of – inderdaad – het kiezen van een cosmetische kliniek. Reviews zijn dan ook een zeer belangrijke factor bij de keuze voor een kliniek en specialist. 

Van die 75% wordt namelijk bijna 90% daadwerkelijk beïnvloed door de gelezen reviews. Zij laten hun keuze voor bijvoorbeeld een cosmetische kliniek dus afhangen van de beoordelingen die door eerdere klanten gegeven zijn.

Bijna de helft van de consumenten vindt het zelfs vervelend als er geen reviews over een bedrijf, product of dienst terug te vinden zijn online. Zo blijkt uit een onderzoek van Henk Kroezen, auteur van het boek ‘Review’. Een andere opvallende uitkomst uit dat onderzoek is dat het merendeel de ondervraagden bereid is meer te betalen als een bedrijf, product of dienst een goede beoordeling krijgt.

Het beslissingsproces voor een cosmetische ingreep

Er zijn meerdere factoren die invloed uitoefenen op het beslissingsproces van een potentiële klant.
Twee hiervan zijn essentieel en reviews speelt bij beide een belangrijke rol:

  • Online vindbaarheid, aanwezigheid en reputatie
  • Mond-tot-mondreclame (sociale invloed)

Reviews zijn een (zeer) belangrijk onderdeel in het oriëntatie,- en beslissingsproces van een cosmetische ingreep. Zo begint 75% van de mensen het vinden van een cosmetische kliniek vaak bij een online zoekmachine zoals Google. Hij of zij vindt verschillende klinieken en komt terecht op reviewwebsites.

Online vindbaarheid, aanwezigheid en reputatie

Reviews op een veelbezochte onafhankelijke reviewwebsite zorgt voor online vindbaarheid, aanwezigheid en een (goede) online reputatie. Deze onafhankelijke informatie en reviews worden door potentiële klanten belangrijker gevonden dan de informatie op de website van een kliniek zelf. Deze ervaringen, reviews, worden als betrouwbaarder gezien en zijn door de jaren heen de belangrijkste beslissingsfactor geworden voor nieuwe klanten.

De onafhankelijkheid van zo’n website waar reviews verzameld worden en de gedeelde ervaringen van “lotgenoten” geven mensen het vertrouwen dat ze de juiste keuze maken. Het is dus van belang dat je als kliniek op dit soort websites gevonden wordt en hier goede reviews kunt laten zien, het liefst van zoveel mogelijk klanten. Dat zorgt voor een enorme conversieverhoging.

Mond-tot-mondreclame

Belangrijker nog dan tv, radio of online reclame, is mond-tot-mondreclame. Tevreden klanten zijn immers de beste reclame. Met hun positieve ervaring brengen ze nieuwe klanten aan. Of dat nou familie, vrienden of mensen zijn die toevallig in gesprek raken. Online reviews zijn de moderne variant van mond-tot-mondreclame.

Stel, een potentiële klant wordt vanuit zijn of haar sociale omgeving een kliniek aangeraden. In 99% van de gevallen zal hij of zij deze kliniek vervolgens opzoeken via Google. Vervolgens komen wederom die online reviews in beeld. Ook bij traditionele mond-tot-mondreclame zijn goede reviews dus van essentieel belang.

Reviews op je eigen website

Naast reviews op onafhankelijke websites, zijn ook reviews op jouw eigen site belangrijk. Zorg er dan wel voor dat deze beoordelingen onafhankelijk zijn, anders zullen bezoekers er weinig vertrouwen in hebben. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze door te plaatsen vanaf een onafhankelijk platform. Zorg er daarnaast voor dat niet alleen maar tienen in beeld zijn. Onderzoek wijst uit dat een te positief beeld juist zorgt voor wantrouwen bij de potentiële klant.

Negatieve review? Geen paniek!

Krijg je een keer een beoordeling waar je niet heel rooskleurig uitkomt, dan is er dus nog geen man overboord. Zie dit als een signaal, een behoefte aan aandacht. Dit is jouw kans om die aandacht te geven. Ga in gesprek met degene die negatief is en los het probleem op. In veel gevallen zorgt dit er juist voor dat diegene extra positief wordt over jouw manier van handelen. Daarnaast kun je het commentaar gebruiken om iets de volgende keer misschien anders aan te pakken. Bij veel professionele reviewplatformen worden er zogenaamde “cool off” periodes aangeboden. De review verschijnt dan bijvoorbeeld een 1 of 2 weken later online. In de tussenliggende tijd kun je dan proberen om de review of klacht op te volgen waardoor de review mogelijk nog een positieve aanbeveling kan worden.

Gespecialiseerde partijen

Lijkt het je wel wat, onafhankelijke reviews op jouw website? Als je dit professioneel wilt aanpakken, dan kun hiervoor het beste een onafhankelijke specialistische partij inschakelen. Dit soort partijen hebben vaak een handige widget waarmee jij automatisch ontvangen reviews op je website kunt plaatsen. Kom maar door met die extra boekingen!

Gerelateerde artikelen